Dreaming and visualizing

    Snack | 29 April 2023

Idag tog jag bilen ut till norra sidan av stan och besökte några MC handlare för att försöka hitta en hoj som skulle passa mig. Jag besökte DIN MC och ProBike i Täby – otrolig skillnad i bemötande där Din MC direkt fångade upp mig, hitta en cykel jag letade efter i demo version och rullade fram den för mig att provsitta. Samtidigt som jag provsatt hojen startade de upp motorn inomhus för att lyssna på motorn – extra bra upplevelse.

Nåväl, nog om bemötandet, det är ändå en MC jag var ute efter och inte uppmärksamhet.

Z900 som jag egentligen var ute efter kändes lagom läskig men bekväm och stor nog för min del. Där står den…

ProBike som inte ens sa hej trots flera säljare som gick förbi mig hade flera fina cyklar i sina lokaler, men av någon anledning kändes Aprilia RS660 väldigt plastig och kanske lite för liten för mig trots allt? Den känns som en moppe när man står bredvid den, samtidigt som känslan bredvid Z900:an var mer ett nyfiken intresse kring huruvida man överlever ens en enda åktur med den :)

Lutar nu åt köp hos Din MC – de hade flera intressanta motorcyklar i lager ståendes redo för provkörning och upphämtning. Jag ska bara… ta körkortet :)

MC Lektion 7+8

    Snack | 28 April 2023

Dagens lektion var egentligen en 5 minuters lektion, eftersom jag mest lånade MC:n och körde alla typer av övningar helt själv. Först lite uppvärmning, lågfart i några varv och sedan försökte hålla mig till högfarten även om det idag var 4 personer på banan så det skapades till och med liten kö.

5 minuter hann jag dock spendera med läraren som visade mig hur man kan växla utan att använda kopplingen samt hur snabbt man egentligen får köra på lågfartsbanan.

Dagens fail: åkte in i en grusig/lerig och blöt grop/vattenpöl och råkade sladda med framhjulet pga gyttjan. Riktigt nära att tappa hojen, men som tur är var jag stark nog att hålla uppe den i en 50 graders lutning på väg ner och att hastigheten var låg.

Dagens win: när läraren sa att jag har för många inbokade lektioner och vi avbokade några för att inte vara framtunga i utbildningen utan sparade några timmar till innan uppkörningen för att känna sig varmare i kläderna.

Såg också att handsken har gått upp i sömmarna – var helt nya – Alpinestars verkar också ha sina brister, men det var snabbt reklamerat och nya racinghandskar beställdes. :)

Teorin går för övrigt lite sådär – får inte riktigt med bra fokus för det, men ska boka in en heldag för detta nu pga långhelgen! Teorin närmar sig. Om en vecka är det dags för risktvåan också… Whoop!

What is my price?

    Snack | 24 April 2023

If you, today, would get a 100 000 000 USD from me, would you take it? Probably yes.

Well, if I would give you 100 000 000 USD today, but that would sure that you would die tomorrow, would you still take it? Probably not. Why do you then value your day for less than the value that you would say no to? What do you want your day to result in?

Today I got a question of how much an hour of my consulting business would be worth and that made me think if an hourly pricing rate would cut it in the long run for anyone. I need to re-think the design of my life and re-build it from ground up.

Upgrade!

    Blogg | 23 April 2023

“When in crisis – upgrade!” – det är livets starkaste motto som jag lever efter. Alltid!

MC Lektion 5 och 6

    Blogg, Snack, Träning | 22 April 2023

Första veckan med MC tips och tricks avslutades på topp med blandning av krypkörning som gick sådär och även högfartsbanan som jag lyckades att hitta rytmen i.

Jag måste säga att jag har kikat på högfartsprovet på youtube så många gånger, och alltid tänkt igenom varje steg och till och med övat olika hand och kroppsrörelser som teoretiskt skulle underlätta när man väl sitter på motorcykeln. Sanningen är att det hjälpte nog för både väjning åt höger och vänster satt riktigt bra och jag kom upp i 50 km/h på tredje försöket för att sedan stadigt hålla rätt hastighet igenom banan. Visst jag var nära att flyga ut ur banan och landa i ett träd i närheten och bakhjulet låste sig för en sladd i en kurva, men samtidigt insåg jag cykeln kapasitet. Bra dag ändå!

Och inte minst – wow, jag har haft en helt fantastisk vecka med bra lärare, otroligt bra väder, snabb inlärningskurva, utmanande övningar som jag till slut lyckades bemästra någorlunda bra inför en uppkörning och alla saker man var tidigare rädd för var inte något problem alls. För hjärnan är det enda som sätter stopp för vår egna utveckling.

En insikt till är att min stressnivå under veckan, iaf enligt Garmin som är alltid på handlen, har sjunkit enormt och jag tror faktiskt det har med blandning av upplevelser att göra. Det är bra att hålla på med flera olika projekt för man byter miljön och tankarna som snurrar i huvudet – det i sin tur leder till nya upplevelser och endorfiner.

Nästa vecka är det endast 3 lektioner inbokade för att veckan därefter återgå till några mer frekventa körlektioner inför Risk Ettan på Gillingebanan. Blir skoj!

MC Lektion 4

    Träning | 20 April 2023

Idag körde vi några inbromsningar för att repetera senaste lektionens lärdomar och sedan gick raskt vidare till att köra 8:or runt konerna, både höger och vänstersväng i högre hastighet. Både i upp- och nedförsbacke.

Bakbromsen hjälper med balansen, kopplingen med hastigheten, blicken med svängradien och om man lutar sig bakåt i svängen behåller man övre delen av kroppen mycket mer rörlig och flexibel för bättre balans och manövrering.

Nästa lektion utlovas handla om slalombanan, snabba vändningar och hårda, men kontrollerade inbromsningar.

Älskar utmaningen, den är både fysisk, men också mental då man måste tänka sig för innan man gör något, som tur är verkar kroppen svara bra på all synkronisering av koppling, bakbroms, växling och balans+blick. Hade två lärare som hjälpte mig idag så känner mig extra glad för alla goda råd!

MC Lektion 2-3

    Blogg | 19 April 2023

Hårda inbromsningar med jämnt kraftigt tryck utan att man lyfter på bakhjulet är ganska svårt när man är nybörjare. Lektionerna bestod av hårda inbromsningar från cirka 30-40-50 km/h. Snabba vändningar. Uppväxlingt till 50km/h och fjärde växeln under begränsad sträcka och lite annan fartlek på gården.

Känner mig mycket tryggare kring MC bromstekniken och växlingarna görs nu ganska naturligt även när man är trött i skallen efter alla cirkuskonster.

Lärarna är också duktiga, roliga och verkligen bryr sig. De hoppar in med råd även om de har sina elever på vift på andra delar av gården medan de står och observerar en på håll.

Att bromsa med snabbt kraftigt och jämnt tryck där man böjer ryggen, frigör övre delen av kroppen och håller blicken långt är svårt men viktigt att komma ihåg.

MC Lektion 1

    Träning | 17 April 2023

Idag var det dags för första MC lektionen. Denna omgång på gården med krypkörningsövningar på både asfalt och i skogen med tuffare terräng där kopplingen skulle sliras och balansen hållas. Extra knepigt och lärorikt. Att växla upp och ner i farten är inte längre ett problem, men att hitta dragläget i uppförsbacke när framhjulet är i djupare grop och en kvist som skrapar mot hjälmen visade sig vara desto svårare uppgift. Anyway, nya upplevelser idag, vilket i sig är en bra grej!

Det enkla: att växla upp/ner och bromsa från högre farter samt köra rakt fram.

Det svåra: att hitta dragläget i svängarna och att inte balansera med knäna istället för rumpan/överkroppen – tappar det fullständigt.

Att hoppa på en motorcykel är en rolig grej om man har en plan och detta verkar vara ett ganska stort och kostsamt projekt. Intensivkursen är inbokad till slutet av Maj där sista lektionen sker samma dag som jag ska skriva teoriprovet. Oj vad det går nu – känns som att April och Maj kommer bara swischa förbi. Gäller att passa på att sola mellan varven.