Det där om olika lopp och träning.

  5 December 2016

Som ni har säkert märkt har Interval Runners fått en speciell plats här på sidan. Det har blivit lite av ett litet barn som främst driver mig att träna. Att det sedan kan inspirera några andra är bara bonus – the more the merrier! (Häng förresten gärna med på några träningspass – det blir kul!)

Det har sedan fler år tillbaka blivit lite av en tradition att mäta sommarsäsongens prestationer i löpspåret, vilket har resulterat i årliga lopp på Midnattsloppet i Stockholm – den 10 km långa upplagan var perfekt för det. Det senaste året har jag dock lyxat till det med ett varv runt Göteborg, vilket visade sig vara mer utmanande pga mer kuperad terräng, galet oväder och tuff backe mitt i staden.

Det jag saknade är en mätpunkt före sommarsäsongen. Något som kunde ge en fingervisning på hur vintern har varit och hur sommaren kommer att bli.

Igår har Lidingöloppet hört av sig till Interval Runners – det kunde inte komma mer än lägligt!

Lidingöloppet har under två år tidigare anordnat testlopp vid namn Vårmilen. Banan som går på Lidingö i delar av Lidingöloppets spår samtidigt som Lidingö Ultramarathon går av stapeln. 10 km banan låter som en perfekt utmaning under försäsongen. Såhär skriver Lidingöloppet på deras hemsida:

Lidingöloppet bjuder in till Vårmilen 7 maj 2017 på Lidingö. Vårmilen är som namnet antyder en mil långt och passar dig som vill kicka igång säsongen med ett motivationsstärkande lopp som dessutom är seedningsgrundande för TCS Lidingöloppet i september.

Jag säger bara: Häng med! Jag är redan anmäld och har tackat “ja” till inbjudan! Vi representerar Interval Runners och kommer att vara på plats under loppet.

Go Lego! – The kid in me.

  4 December 2016

Ibland, trots att man är vuxen…

Ja, jag är 29 år, men…

Lego! Det är ordet som får mig att le, bli nyfiken och återuppleva den barnsliga glädjen. Karriär, familj, barn, bil, hus, pengar, resor… Det är inte sällan man hör ordet stress och att ledig tid är lyx. Lego är ändå lyx! En blandning av upplevelsen när man kan unna sig en bok, en utmaning för att få ihop de 1500+ detaljerna på rätt plats samt en känsla av “bedrift” när man ser en färdigbyggd modell.

Jag fick min första Lego när jag var… kanske 5-6 år gammal. Nu, cirka 23 år senare kan man ändå unna sig en och annan modell. OK, jag erkänner, det har blivit endast två stora modeller det senaste halvåret – mest för att Lego har gjort ett bra jobb, men det räcker gott och väl för att kunna känna sig lycklig och få nog av de små bitarna på ett bra tag. Det var spontanköp från min sida – en rolig grej helt enkelt.

Nu känns det ännu bättre att kunna ge bort den upplevelsen och ge Lego i julklapp. Dagens julklappsjakt resulterade i nedan 24h Le Mans racer.

Själv kommer jag nog alltid att förbli ett barn innerst inne – vem vet om jag någonsin kommer springa in i Lego Store och beställa deras värsting – Porsche 911 GT3 RS… Det gäller att ha vissa drömmar kvar antar jag.

Flygkrasch i Bromma…?

  3 December 2016

Expressen skriver om att planet från Trollhättan som skulle landa på Bromma flygplats har fått dirigeras om till Arlanda. Med hänvisning Anders Engzell, kommunikatör på BRA flyg, citerar man:

– Det är inga konstigheter mer än att i ett sådant läge flyger man till Arlanda för att de har bättre beredskap. Säkerheten går alltid först.

Med 238 464 starter och landningar under 2015 enligt Swedavia samt 25 larm kopplade till dessa starter och landningar betyder det att Bromma ligger som nummer tre i storleksordningen baserat på antalet larm förutsatt allt annat lika och flygplatsernas skick inte utgör en faktor som påverkar antalet larm. Det betyder att Bromma står för cirka 2,97 larm per år efter Arlanda och Göteborg.

Det är inte sällan, som boende i Bromma, dvs riktigt nära flygplatsen, hör man flygplansmotorer som överanstränger sig i dåligt väder samt var och varannan gång tänker om hur man skulle reagera om ett plan råkade landa snett. Kanske på den egna balkongen…


Frågan är väl egentligen – varför är det olika resurser som finns på flygplatserna om en flygkrasch är en flygkrasch och man kommer oavsett behöva evakuera lika stort antal personer, med liknande skador, eller släcka ett fullstort flygplan, som dessutom råkat landa snett mitt i city? Möjligtvis finns det fler parkeringsplatser på Arlanda om flyget skulle så kvar ett bra tag, men det räknas väl inte som akut beredskap?

Göran Stuedahl liked this post

Snöröjning – The aftermath.

  29 November 2016

Det har skrivits ledare och spaltmeter om snöröjning i Stockholm och vintern har inte ens kommit, iaf inte enligt kalendern. Nu när hösten håller på att gå över till vintern med första advent redan avklarad så inser man vilka andra nackdelar dålig snöröjning innebär.

Titta här:

Det här är en vit bil. En vit bil som har åkt på Stockholms vägar i endast en vecka! Hur grisigt är inte det på vägarna nu när all snö har smält bort och har dragit med sig all gyttja ner på vägarna som nu hamnar på bilarna, skorna, cyklarna…

Stockholm har blivit grisigt. Facebook feed:en visar stockholmare som får bluff fakturor, bekanta blir rånade mitt på Lilla Essingen, själv undrar om det inte vore bättre att flytta ut till skogen. Skärpning!

Produktfotograf – “How to” i hur man tar produktbilder. Behind the scenes.

  28 November 2016

Under mitt tidigare liv har jag fått hålla i kameran ganska ofta. Inte nog med att jag fotade på nattklubbar, men också jobbat en hel del som produktfotograf. Vet inte vilket som var roligast, men att fota berusade personer klockan 01:30 mitt på Stureplan är ungefär lika kul som att fota ett golvstativ eller ett väggfäste i ett mörkt källarförråd. Men det är allt runt omkring som är roligt.

Mina produktbilder har tryckts på kartonger, i broschyrer och tidningar samt kan enklast ses i butiker som ex-vis Clas Ohlson eller Dustin, men också i 100-tusentals upplagor i olika webbutiker runtom i Europa.

Hur brukar man producera dessa produktbilder då? Enkelt! Här ser ni en före och efter bild.

Ett enkelt sänglakan, två-tre studioblixtar och en kamera. Ett bildredigeringsprogram och lite tålamod så är bilderna klara för tryck. Naturligtvis efter lite friläggning, färgjustering, rotation, justering av perspektivet och lite copy-paste arbete. Just det, lite jobb med “healing tool” tillhör spelet också.

Ibland går det dock inte som planerat och man får improvisera (rätt ofta) med hur produkten ska placeras så att vinklarna ser bra ut och att ljuset studsar korrekt. Till det har man en begränsning pga utrymmet man fotar i samt hur stort objektet är. Oftast är alla dessa delar obekväma till sin maxgräns.

Nedan kommer ett axplock på några bilder som jag har tagit tidigare. Några bättre än andra, men produktfoto är absolut något jag skulle kunna tänka mig att köra som större hobbyprojekt… Hör av er om ni behöver produktbilder till er nya Tictail butik eller annan webb shop så kikar vi på detta. ;)

11 av 12 månader.

  27 November 2016

Då var det återigen dags att skapa en önskelista lista med nyårslöften. Det här årets löften är uppfyllda en månad före deadline! Känns bra. Mycket bra. #highkick180

Tripping in a dream.

  20 November 2016

Trollväggen, Norge. That trip was like a dream. Helt fantastisk.

Trollväggen

Var är min Mini Cooper?

  16 November 2016

Ni minns säkert tiden då jag köpte min första bil – en Mini Cooper (ja, bilden i detta inlägg är på just min bil)– det var också min första bilimport och erfarenhet av att byta reservdelar på en bil. Året var 2012, så ett bra tag sedan. Nu när jag har sålt den 2014 har jag blivit nyfiken på vad som har hänt med den. Efter lite efterforskning så verkar bilen fortfarande rulla på vägarna utanför Örebro, den har dock bytt ett större antal ägare så den mår nog inte så bra. Inte bra alls om jag minns den läckande oljan, trasigt uttrampningslager och växellådans kugghjul som så många mekaniker har försökt fixa.

För er som inte minns historien har jag sålt bilen efter att fem verkstäder som har lovat mig att få min bil fin och i perfekt skick igen så länge jag betalar bra. Jag betalade – för alla möjliga reservdelar, men allt förgäves och till stora förluster för dessa företag, då jag fick mina pengar tillbaka. Ingen lyckades fixa bilen och jag hamnade nog på ett visst verkstadsmärkes “roliga lista” med bilen känd för sina problem på ledningsnivån i företagsgruppen.

Eftersom bilen rullar så har nog någon fixat bilen – åtminstone så den är körbar och inte läcker olja, som den gjorde på min tid. Jag började undra, vad skulle hända om jag hade köpt kvalitativa reservdelar för Mini Coopern hos en bildelarexpert och skulle kanske renovera bilen själv – precis som man gör med sina objekt i ett sunkigt garage? Skulle den fortfarande vara i min ägo? Svaret är enkelt – det skulle den. Den var ändå den finaste Mini Coopern i Stockholm (även om nya Mini Cooper ser bra ut) och säkert en av få i Sverige med helläder, silver tak och kaross i samma färg med väldigt få reservdelar, då den inte hade någon rost alls. Jag saknar den känslan av go-cart mitt i stan…

Kan tycka att jag saknar den ibland, men Audin är bättre, så vi får se när jag behöver fler reservdelar till min bil – kan nog lätt säga att den erfarenhet har gjort mig till en bildelarexpert som också vet vilka verkstäder man ska köra förbi utan att stanna. To be continued…

bildelarexpert