Instagram har blivit en träningsapp, men coacher är inte så bra!

    Snack, Träning | 26 April 2021

Otroligt, men det finns numera så många coacher och tränare på Instagram som var för sig försöker komma på det bästa sättet att träna på hemma, utomhus, i grupp, i städer, i skogen och en mängd andra mer udda platser. En tanke slog mig dock – alla de som är någorlunda kända coacher kan stoltsera med ex-vis den egna kroppen som de tidigare (och inte nödvändigtvis längre) lyckats bygga upp, men att de aldrig visar upp en hel resa och vad som krävs samt ännu viktigare – vad är det exakt de som bidragit med under en kunds resa?

Man förstår att det där med att komma i form är svårt, speciellt när allt vi äter innehåller så mycket socker och annat som i längden inte är så hälsosamt. Det finns dieter som man kan följa, men även andra mer livskritiska händelser som gör att man väljer att ändra sin livsstil och därmed förändra sin fysiska form. Men vad bidrar coacherna med egentligen när man signar upp sig på en dyr månadsbetalning för att de ska fixa ens egna matschema och kopiera in några ävningar från gratisappar med fokus på kroppsdelen som kunden tror sig behöva förbättra…

Jag har inte sett en enda sådan coach som antar utmaningen och ökar upp transparensen i det hen gör och är beredd att själv gå in och vara den kunden eller ja, betala pengar för ett lyckat resultat som låter mig vara både hållbar i längden och inte tokträna som de gör i 16 week of hell för att vecka 17 gå upp i vikt igen…

Bra coacher, var är ni?

Provkörde en Tucson

    Blogg | 21 April 2021

I helgen var vi iväg och provade den nya Hyundai Tucson som lanserades i April iår. Måste säga att vi blev positivt överraskade och bilen kändes riktigt bra. Det kanske blir en sådan snart… We’ll see.

Dyson V11 Absolute Extra omdöme

    Blogg | 19 April 2021

Vi föll för marknadsföringen av varumärket och trots att vi har en fin dammsugare från Miele (som iofs är 10 år gammal), så skaffade vi oss en Dyson V11 Absolut Extra igår.

En snabbladdning senare så testade vi den dammsuragen och vad blev omdömet? Läs gärna vidare.

Första intrycket när man öppnar lådan är att den är väldigt bra paketerad och trots många tillbehör så är det inget som skramlar omkring i lådan.

Väl ute ur lådan inser man att dammsugaren är tung, men det kanske är en vanesak till en början. Det man märker dock är att det på grund av tyngden inte går att styra den lika noga som en vanligt dammsugare och att fram och tillbaka rörelsen går saktare.

På med munstycket som känner av underlaget och därmed anpassar motorstyrkan som appliceras – här måste jag säga att den skramlar lite och eftersom munstycket är gjort i genomskinlig plast så känns det som att den ska gå sönder varje gång man nuddar vid möblerna eller listerna. Man känner också att det finns ett litet glapp mellan motorn och själva röret, vilket gör att hela dammsugaren känns instabil iaf när man tänker på beloppet som man betalade.

Batteriet räcker långt och fungerar att dammsuga de 80 kvm som vi bor på utan att ladda mellan dammsugningarna i varje rum. Det som däremot blir konstigt är när man dammsuger fårskinn – dels snurrar dammsugaren sig på mattan och slutar fungera som om motorn blir överhettad, men också förstör lite av skinnet och fluffigheten på den mattan, så avråder starkt från att dammsuga mattor med lång päls eller små lättare mattor som bara snurrar in sig på munstycket och fastnar rejält…

Vet inte om dammsugningen har tagit längre tid denna gång eftersom jag är ovan eller för att dammsugaren måste styras med mer precision, men upplever att den pga styrkan måste dras långsammare än vår 2200W Miele, vilket gör att allt tar längre tid.

Den tiden som man sparat på att inte ta fram den och dra fram sladden slösar man istället på att tömma behållaren som är förvånansvärt liten om man ex-vis dammsuger luddet i torktumlaren, vilket vi alltid gör. Samtidigt bör elräkningen vara lite lägre (?), men samtidigt står den ju på laddning hela tiden i sitt väggstativ… We’ll see.

Just nu är vi inte helt nöjda och jag är tyvärr besviken, då tidsvinsten och enkelheten som vi hoppades på uteblev. På köpet fick vi en ranglig modell som verkar kräva mer tid med alla munstycken och noga styrningar när man väl använder den samt eftervård efter varje dammsugning då behållaren ska tömmar och rengöras samt torkas…

Vi utvärderar just nu om vi är riktigt nöjda med den faktiskt – just nu lutar det åt att vi ska lämna tillbaka den med tanke på att det finns en 60 dagars nöjdgaranti.

Detta inlägg är inte sponsrat eller på något sätt samordnat med Dyson eller annat företag.

UPDATE: vi valde att lämna tillbaka denna dammsugare en vecka efter icke godkänt test som vi utvärderade noga… Synd tycker ni för den är om inte annat väldigt snygg…

11 km gågging

    Träning | 18 April 2021

Sol! Shorts! Jogg och en kort promenad blev till gågging idag. Riktigt fint väder och årets första runda i lättare kläder!

Det gick inte snabbare att springa trots lättare kläder, men desto större leende och endorfinmängder som var på agendan idag! Whoop whoop! Hoppas det håller i sig! :)

Tips om att värdesätta sin tid

    Blogg | 18 April 2021

Har funderat ganska mycket på sistone kring min time management. Varit produktiv och hunnit med att leverera till en tight deadline som bl a min chef inte trodde var möjligt, men vi som team har ändå lyckats leverera underlaget flera timmar före utsatt tid. Anyway, några enklare punkter som jag har tänkt på under veckan som gått – vissa är alldeles för enkla med gav ganska bra utväxling i slutändan…

  • Sätta frågan: vad kan jag göra med min tid istället som ger större nytta?
  • Arbeta med din laptop utan strömsladden ikopplad – tar batteriet slut i dator så bör även din egna batteri fyllas på (med mat, sömn, vila, träning, familjetid och det du mår bra av etc)
  • Räkna vad man kan tjäna per timme övertid som man faktiskt arbetar och inte får betalt för om man inte har övertidsersättning
  • Vad kan man göra på fritiden, slå ihop timmar och beräkna vad man kan åstadkomma på den tiden under ett år eller åtminstone en hel månad.
  • Behöver man verkligen göra det nu eller kan det vänta? Prioritera! Har du inte gjort det på 1-2 månader – sortera bort det som icke nödvändigt eftersom det kommer endast sänka dig mentalt och påminna om gamla surdegar som inte låter dig utvecklas.

Tips kring Time Managemt finns bl a här

Åsså lite kaffe på det! Boom! :)

Audi Q4 e-tron

    Blogg | 15 April 2021

Har igår kikat live på Audis Q4 e-tron världspremiär. Vet inte om jag har blivit lite av en märkesnörd eller för att det handlar om att jag har kört Audi de senaste 6 åren, men bortsett från att själva presentationen var ganska mellow, så blev bilen ganska intressant… Tog några skärmdumpar från presentationen… Vi får väl se om vi skaffar den om cirka tre-fyra år, för nästa bil blir nog inte en Audi har vi bestämt… Miljöombyte är bra för alla inblandade :)

 

Inbyggd lampa i kontorsstolen?

    Snack | 15 April 2021

Sitter och undrar… varför har kontorsstolarna som så många numera köper hem inte har en inbyggd läslampa i sig som man kan driva genom en ex-vis uppkopplad powerbank? Jag skulle lätt skaffa en sådan ändå… Skönt att sitta och läsa i en sådan – det är iaf ergonomiskt om inte annat om man nu kan luta sig tillbaka så mycket som det brukar gå att göra på dessa stolar…

Bilförsäljarnas roll?

    Blogg, Snack | 15 April 2021

Kan någon inom branschen berätta för mig: Vad är syftet med bilförsäljarnas roll numera när man kan hitta all info, priser och specs på bilarna på nätet och dessutom beställa bilarna online? Fler och fler märken går över till komplett ubud online och Tesla börjar ta betalt för sina bilar i Bitcoin – den trenden förstår jag… Vill jag provköra en bil så kan jag antingen hyra en en längre stund från Hertz/Avis/Mabi etc som oftast har helt nya bilar eller så kan jag via appen låsa upp en bil som ändå står i en bilhall och provkör den utan bilförsäljarens konstiga uppmaningar och dåligt placerade strategier kring att få mig att köpa en bil. Nedan exempel på ett case nyligen – jag blev överraskad måste jag säga… Hur kan man som bilförsäljare komma med sådan argument som osar “köp bilen nu nu nu!” utan att ge mig något mer som kund och utan att direkt känna till mina behov?



Har svårt att föreställa mig att man behöver bilförsäljarna till något annat än “personlig rabattering” av bilar – någon man kan prisförhandla med lite så man känner att affären blir “värd det”… Här menar jag att om man väljer en bil av samma märke en andra gång eller väljer att på ett eller annat sätt vara lojal till ett visst märke borde rabatterna ticka in automatiskt.

SAS Kundservice – omdöme

    Blogg | 15 April 2021

SAS Kundservice ger ingen service alls. Låt mig förklara.

Förra året skulle bli året då vi skulle resa enormt mycket. Aldrig tidigare hade vi hela 3 resor till olika destination bokade under första halvan av året samtidigt. Flera av resorna var bokade med SAS och det är här hela storyn började. I takt med att pandemin rullades ut i hela världen började SAS mejla ut information om avbokade flyg, vilket ledde till återbetalningar, byte av schema och framflyttade resor. En av resorna är fortsatt ej “löst”, såhär över ett år senare, eftersom vi valde att nyttja optionen att ta en voucher istället för att ta pengarna tillbaka!

SAS har försökt vinna lite goodwill i allt detta och förlängt vouchern med några månader pga pandemin som dragit ut på tiden och nu när vi fortsatt är i samma läge vad gäller pandemin har giltighetstiden för vouchern närmat sig sitt slutdatum.

Jag kontaktade SAS Kundservice för att fråga om vouchern kunde förlängas och visst, det fanns en hemlig lösning som jag inte fick ta del av riktigt ännu och blev hänvisad till att kontakta kundservicen dagen innan vouchern skulle gå ut så att jag i all stress eventuellt kunde ta del av lösningen alternativt i all hast bestämma vilken destination skulle bli corona-fri i framtiden och peka om min resa dit (dessutom säkert spendera mer pengar och riskera att förlora ännu mer cash). Alternativt bara misslyckas med att lösa situationen om något oväntat dyker upp och jag prioriterar det andra först…

Nåja, bifogar mitt samtal med SAS Kundervice… ni får döma själva, men jag är besviken…

 

Wooof borta

    Blogg | 11 April 2021

Vi har sålt vår Wooof. Det var nämligen så vi kallade vår robotdammsugare. Den var lite dum ibland och klättrade upp på stolsbenen och mattor och fick för sig att fastna där. En dyr leksak som bara står och även om modellen var bra så var den inte en fullvärdig ersättare till en vanlig dammsugare. Dessutom lät den lite väl mycket och städade lite väl länge. Hoppas den hittat till ett fint hem. :) wooof wooof!