Kan någon inom branschen berätta för mig: Vad är syftet med bilförsäljarnas roll numera när man kan hitta all info, priser och specs på bilarna på nätet och dessutom beställa bilarna online? Fler och fler märken går över till komplett ubud online och Tesla börjar ta betalt för sina bilar i Bitcoin – den trenden förstår jag… Vill jag provköra en bil så kan jag antingen hyra en en längre stund från Hertz/Avis/Mabi etc som oftast har helt nya bilar eller så kan jag via appen låsa upp en bil som ändå står i en bilhall och provkör den utan bilförsäljarens konstiga uppmaningar och dåligt placerade strategier kring att få mig att köpa en bil. Nedan exempel på ett case nyligen – jag blev överraskad måste jag säga… Hur kan man som bilförsäljare komma med sådan argument som osar “köp bilen nu nu nu!” utan att ge mig något mer som kund och utan att direkt känna till mina behov?
Har svårt att föreställa mig att man behöver bilförsäljarna till något annat än “personlig rabattering” av bilar – någon man kan prisförhandla med lite så man känner att affären blir “värd det”… Här menar jag att om man väljer en bil av samma märke en andra gång eller väljer att på ett eller annat sätt vara lojal till ett visst märke borde rabatterna ticka in automatiskt.