Som ni redan vet är jag inne i min andra period av privatleasingen av en Audi. En Audi A4 Avant Quattro med 190hk och automatlåda som jag än så länge är väldigt nöjd med. Efter min första period med en tidigare, en något äldre Audi från 2015, har jag upplevt att Audis service och inte bara kvalitet är det som blev avgörande i valet av nästa bil även om flera andra bilmärken var tilltalande. Service är lika mycket värd som själva bilen!
När man privatleasar en Audi betalar man för bilen, försäkringen, servicen och det ingår även en sk. Mobilitetgaranti som är väl värd de pengarna. Det gör att man aldrig blir stående och får tillgång till ex-vis fri lånebil vid garantiärenden etc.
I fredags råkade vi ut för en punktering. Mitt i Stockholm, eller ja, vid Alvik, där de bygger om gröna linjens tunnelbana och den bron som går över Drottningholmsvägen. Det visar sig att de ansvariga har lämnat en hel del skräp på vägen och utöver den taskiga vägen och vägmarkeringen strax efter Tranbergsbron har de lämnat en massa spikar.
Det var ganska odramatiskt. Det började låta rejält från bakvagnen då spiken stack ut och tog i fälgen vid varje varv som hjulet snurrade. Jag stannade direkt. Det lät precis som en punktering, men intressant nog höll hjulet i cirka 10 minuter innan det blev platt. Det gjorde att jag kunde åka iväg, bort från trafikerade vägen, innan jag ringde till Audi Mobilitetsgaranti.
Som det visade sig senare så var spiken rejäl – kanske hör den hemma på järnvägen…
Efter att ha angett min position och i princip angett bara mitt reg.nr. så har personen sagt att en bärgare är redan på väg.
Viking Assistans var de som kom till undsättning efter bara 11 minuter i en välputsad liten bil! Under framkörningen hann de även ringa mig för att säga att de var på väg samt skickat SMS med bekräftelse om att de har tagit emot ordern och bekräftat min position på kartan där jag själv kunde se en karta med min bil och närmaste identifierade verkstad. Rätt coolt!
Killen som hoppade ut visste exakt vad som skulle göras och efter att ha tagit ut skruven, täppt till hålet samt fyllt i hjulet med tätningsvätska och pumpat upp hjulet igen var det klart. Han berättade att jag bör rulla omkring i cirka 15 minuter innan vätskan stelnar och fördelas jämnt i däcket och att jag kan använda bilen som vanligt om jag bedömer att hjulet håller luften. Han nämnde också att det var på egen risk jag gjorde det och att det bösta är att få det fixat snabbt!
Sagt och gjort. Vi båda rullade iväg. Jag behövde inte ens skriva på något – han fotade bara bilens reg.nr och jag fick ytterligare SMS om att ärendet är klart och jag att jag bör uppsöka en verkstad för vidare åtgärd.
Tack vare Audi Mobilitetsgaranti har jag återigen varit på vägen efter bara 45-50 minuters väntan och har då inte ens smutsat ner ett finger.
Efter att ha varit vid Audi Järva Krog på måndagen därpå fick jag ett nytt däck beställt och fick veta att jag kunde komma förbi på tisdagmorgonen för att få hjulet utbytt. Väl på tisdagen var jag på plats tidigt på morgonen, men efter att ha väntat i cirka 1,5 timme fick jag veta att däcket har inte kommit till verkstaden i tid och att jag kunde antingen få en frukost på Scandic i väntan på åtgärden eller ta en fri lånebil för att återfå full flexibilitet under dagen.
Jag valde det senare och åkte egentligen hem där jag kunde jobba lite och vila ut efter en tidig morgon. Klockan 13:00 fick jag ett SMS där det stod att bilen var åtgärdad och jag kunde hämta ut bilen.
Däcket, monteringen, balanseringen och tätningsvätskan gick på 3143.- SEK (då det inte är garantiärende fick jag stå för själva däckbytet samtidigt som hjälpen på vägen var helt gratis). Den fria lånebilen fick jag som kompensation för att jag felaktigt fick vänta i cirka 1 timme där på morgonen under tiden som de fraktade däcket till verkstaden.
Det kallar jag för perfekt service och även en tråkig upplevelse vändes till något positivt trots den något höga kostnaden för en liten punktering.
Tack Audi!