Krocksäkerheten. 5* EURO NCAP för Auris Hybrid.

    Blogg | 30 January 2015

(null)

Dags för lite allvar. Vår säkerhet på vägarna är viktig och samhället lägger ner åtskilliga miljarder för att trafikanter ska känna sig trygga på vägarna.

Hur krocksäker är en Auris Hybrid? Euro NCAP ger bilen 5 stjärnor. Jag kan konstatera att man känner sig säker i bilen med 7 krockkuddar som standard och den höga kvalitet som bilen har trots sin storlek.

Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, är ett trafiksäkerhetssamarbete mellan många av Europas stater, biltillverkare och frivilliga organisationer. Målet är en säkrare trafikmiljö, liksom färre personskador i samband med olyckor. Det praktiska arbetet består i princip av krocktest med olika former av simulerade olyckor. Den aktuella bilen skall uppfylla speciella kriterier för att uppnå en viss poängsats, som sedan sammanställs i ett resultat i form av stjärnor (1-5). Bilen betygsätts i hur väl den skyddar vuxna, barn, fotgängare och säkerhetshjälpmedel (såsom elektronisk stabilitetskontroll, farthållare, etc.). Utifrån detta får den sedan ett totalt betyg, också 1-5 stjärnor.

Jag överlåter krocktester till dockor. Kör försiktigt där ute!

Vad är en hybridmotor och hur fungerar den? Så enkelt är det!

    Blogg | 29 January 2015

Det är dags att gå in på djupet om vad en Hybridbil är och hur en sådan fungerar.

hybrid

Toyota är världsledande inom segmentet och vi tar en Toyota Auris Hybrid för att förklara tekniken, men först och främst måste vi klargöra vilka typer av hybridmotorer det finns.

Fullhybrid och mildhybrid: Toyotas hybrider är fullhybrider. En fullhybrid drivs av en förbrännings- och elmotor. De samverkar eller driver bilen var för sig. I mildhybrider används el från batteriet för att förstärka förbränningsmotorn. Det ger en begränsad minskning av CO2-utsläpp och bränsleförbrukning.

Laddhybrid: Prius Plug-in kombinerar elbilen och Toyotas fullhybridteknik. Räckvidden med ren eldrift är cirka 20 km. Om elen kommer från en förnybar källa innebär detta en resa utan utsläpp. Vid längre resor fungerar laddhybriden som en fullhybrid.

Bränslecellshybrid: Bränslecellshybrid (Fuel Cell Hybrid Vehicle) är en teknologi som vi forskar inom. Väte används som bränsle och när bilen tankas med vätgas är det endast vanligt vatten som kommer ut ur avgasröret.

Elbilar: Regelrätta elbilar är något Toyota forskat på länge och målet är att utveckla en elbil med låga ägarkostnader. Utmaningen är att utveckla mindre batterier med hög kapacitet som vanliga konsumenter har råd med.

Miljöbil: 2013 fick Sverige en ny viktrelaterad miljöbilsdefinition. Ett fordon som uppfyller de nya miljöbilskraven och registreras efter den 1 januari 2013 befrias från fordonsskatt i fem år. Alla våra hybrider uppfyller miljöbilsdefinitionen.

 

Visuellt ser funktionen av en hybridmotor ut såhär:

Som ni ser är tekniken enkel – antingen drivs bilen av en elmotor eller bensin-/dieselmotor. När man använder bränslemotorn laddar man samtidigt elmotorn som senare kickar in när den kan. På så sätt behöver man inte ha eluttag för att ladda batterierna och man sparar på soppapengarna och miljön när man kör en fullhybrid.

Nedan kommer några frågor om Hybridbilar – fyll gärna på i kommentarerna så försöker jag svara. FAQ via Toyota.se

Är det svårt att köra en hybridbil?
Nej, det är bara att trycka på startknappen, lägga växelväljaren i ”Drive”-läge och börja köra. Bilen väljer själv när den ska gå på el och när förbränningsmotorn ska arbete. Man tankar den precis som vilken annan bil som helst. Den kräver alltså varken eluttag eller någon speciell sorts bränsle.

Behöver jag byta hybridbatteriet? Vad kostar det?
Hybridbatterierna är konstruerade att hålla hela bilens livslängd och ska inte behöva bytas. Skulle det ändå behövas stannar kostnaden strax över 20 000 kronor. Som att byta partikelfiltret på dieselbilar som säljs idag.

Är det dyrare att tillverka en hybridbil?
Toyota har som enda biltillverkare tagit fram en livscykelanalys för tillverkningen av sina hybridbilar. För t ex Toyota Auris är koldixoidutsläppen vid tillverkningen desamma för alla olika versioner (bensin, diesel och hybrid). CO2-utsläppen vid körning är 33 % lägre för Auris Hybrid än för bensinversionen och 25 % lägre än för dieselversionen.

Är begagnade hybridbilar lika bra som nya?
Oavsett om du vill köpa en ny eller begagnad hybrid från Toyota så är det ett tryggt köp. Förutom att det är våra mest felfria bilar följer Toyota Kvalitetsgaranti Hybrid med om du köper den hos en Toyota-återförsäljare. Utöver vår vanliga begagnatgaranti får du upp till 5 års garanti (eller 10.000 mil) på hybridsystemets komponenter.

Är hybridbilar lika säkra som vanliga bilar?
Ja. Toyotas hybridmodeller har fått maximala fem stjärnor i bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAPs tester. Hybridsystemen är konstruerade för att klara även svåra kollisioner. Hybridbatterierna är av nickelmetallhydrid- eller litiumjon-typ och innehåller därför ingen batterisyra som kan skada dig.

Så enkelt är det! Nu kör vi vidare!

Tar över stafettbilen. Hos Europeiska Motor i Rissne.

    Blogg | 28 January 2015

#hybridstafetten

Idag var det dags att hämta ut bilen – en Toyota Auris Hybrid. Stafettbilen som skall provköras i 30 dagar. Det är också den bilen och modellen som alla förare tävlar om i slutet av Hybridstafetten. Nyrekondad och förberedd för äventyr – bilen alltså. ;-)

APF_1064

Träffade trevliga representanter för Europeiska Motor och såg mig omkring. I hallen fanns både privat-, företags- och transportbilarna. Det är också här man kan boka en provkörning av en valfri Toyota.

IMG_9027

Efter lite pappersarbete och kort genomgång var det dags att rulla ut bilen ur hallen – alltid en skön känsla som fler bör uppleva. Det är för övrigt min andra gång jag tar ut en ny bil ur en bilhall och än så länge är det hittills den bästa känslan av de två på grund av att just denna är en miljövänligare hybrid och är en något finare bil med en hel del tillval som jag berättar om inom kort.

APF_1081

Hybridstafetten med Toyota Auris Hybrid Executive.

    Blogg | 27 January 2015

#hybridstafetten
Förbered er på en fullskalig recension och en åktur som berättar om vad en hybridbil är och hur det är att köra samt äga en sådan.

Toyota Sverige AB har dragit igång en tävling vid namn Hybridstafetten som äger rum under 2014/2015 och går ut på att flera bilförare får testa varsin modell av en Toyota Hybrid. Dessa bilar är Prius + Active, Auris Hybrid Executive, Auris Hybrid Touring Sports, Prius Plug-in och inte minst en Toyota Yaris Hybrid Active. Under testperioden som sträcker sig under 30 dagar får respektive förare ge objektiva omdömen kring upplevelsen med varsin bil. Naturligtvis i bild-, text- och videoformat.

aurishybrid

Jag har utsetts till en av testförarna under Februari 2015 och ni kommer kunna följa min upplevelse med Toyota Auris Hybrid Executive. Precis den modellen som på bilden ovan.

Bör noteras på förhand att, ja, inläggen är publicerade på uppdrag av Toyota inom ramen för tävlingen, Hybridstafetten, men är på inget sätt redigerade av dem, utan innehåller endast mina och min omgivningens synpunkter, omdömen och upplevelser med bilen.

Här kan ni träffa tidigare förare och läsa deras upplevelser med Hybridbilarna så länge, och glöm inte att subscriba till min facebook, twitter, instagram och lägga till bloggen till favoriterna.

Inom kort kommer jag att hämta bilen hos en av Toyotas återförsäljare – Europeiska Motor i Rissne som har ringt mig idag har bilen redo för upphämtning inom kort. Så vi ses där snart!