Det är dags att gå in på djupet om vad en Hybridbil är och hur en sådan fungerar.
Toyota är världsledande inom segmentet och vi tar en Toyota Auris Hybrid för att förklara tekniken, men först och främst måste vi klargöra vilka typer av hybridmotorer det finns.
Fullhybrid och mildhybrid: Toyotas hybrider är fullhybrider. En fullhybrid drivs av en förbrännings- och elmotor. De samverkar eller driver bilen var för sig. I mildhybrider används el från batteriet för att förstärka förbränningsmotorn. Det ger en begränsad minskning av CO2-utsläpp och bränsleförbrukning.
Laddhybrid: Prius Plug-in kombinerar elbilen och Toyotas fullhybridteknik. Räckvidden med ren eldrift är cirka 20 km. Om elen kommer från en förnybar källa innebär detta en resa utan utsläpp. Vid längre resor fungerar laddhybriden som en fullhybrid.
Bränslecellshybrid: Bränslecellshybrid (Fuel Cell Hybrid Vehicle) är en teknologi som vi forskar inom. Väte används som bränsle och när bilen tankas med vätgas är det endast vanligt vatten som kommer ut ur avgasröret.
Elbilar: Regelrätta elbilar är något Toyota forskat på länge och målet är att utveckla en elbil med låga ägarkostnader. Utmaningen är att utveckla mindre batterier med hög kapacitet som vanliga konsumenter har råd med.
Miljöbil: 2013 fick Sverige en ny viktrelaterad miljöbilsdefinition. Ett fordon som uppfyller de nya miljöbilskraven och registreras efter den 1 januari 2013 befrias från fordonsskatt i fem år. Alla våra hybrider uppfyller miljöbilsdefinitionen.
Visuellt ser funktionen av en hybridmotor ut såhär:
Som ni ser är tekniken enkel – antingen drivs bilen av en elmotor eller bensin-/dieselmotor. När man använder bränslemotorn laddar man samtidigt elmotorn som senare kickar in när den kan. På så sätt behöver man inte ha eluttag för att ladda batterierna och man sparar på soppapengarna och miljön när man kör en fullhybrid.
Nedan kommer några frågor om Hybridbilar – fyll gärna på i kommentarerna så försöker jag svara. FAQ via Toyota.se
Är det svårt att köra en hybridbil?
Nej, det är bara att trycka på startknappen, lägga växelväljaren i ”Drive”-läge och börja köra. Bilen väljer själv när den ska gå på el och när förbränningsmotorn ska arbete. Man tankar den precis som vilken annan bil som helst. Den kräver alltså varken eluttag eller någon speciell sorts bränsle.
Behöver jag byta hybridbatteriet? Vad kostar det?
Hybridbatterierna är konstruerade att hålla hela bilens livslängd och ska inte behöva bytas. Skulle det ändå behövas stannar kostnaden strax över 20 000 kronor. Som att byta partikelfiltret på dieselbilar som säljs idag.
Är det dyrare att tillverka en hybridbil?
Toyota har som enda biltillverkare tagit fram en livscykelanalys för tillverkningen av sina hybridbilar. För t ex Toyota Auris är koldixoidutsläppen vid tillverkningen desamma för alla olika versioner (bensin, diesel och hybrid). CO2-utsläppen vid körning är 33 % lägre för Auris Hybrid än för bensinversionen och 25 % lägre än för dieselversionen.
Är begagnade hybridbilar lika bra som nya?
Oavsett om du vill köpa en ny eller begagnad hybrid från Toyota så är det ett tryggt köp. Förutom att det är våra mest felfria bilar följer Toyota Kvalitetsgaranti Hybrid med om du köper den hos en Toyota-återförsäljare. Utöver vår vanliga begagnatgaranti får du upp till 5 års garanti (eller 10.000 mil) på hybridsystemets komponenter.
Är hybridbilar lika säkra som vanliga bilar?
Ja. Toyotas hybridmodeller har fått maximala fem stjärnor i bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAPs tester. Hybridsystemen är konstruerade för att klara även svåra kollisioner. Hybridbatterierna är av nickelmetallhydrid- eller litiumjon-typ och innehåller därför ingen batterisyra som kan skada dig.
Så enkelt är det! Nu kör vi vidare!