Uppkopplingen

    Blogg | 23 April 2013

Note to self: Att ta bort Facebook och Twitter apparna från mobilen gör livet så mycket enklare, lugnare, intressantare och mer utvecklande.

Unts Uns.

    Blogg | 21 April 2013

Hittat en låt som är helt ok. Enjoy.

Pushing my own envelope.

    Blogg | 20 April 2013

Har alltid varit intresserad av mina egna gränser. Idag var det dags att testa, hur mycket kan man egentligen stå ut med fysiskt på en dag?

Dagens började kl 07:00 med en supergod frukost bestående av keso, musli, bär och yoghurt. Vidare till träningen med trevliga gänget (Team Rynkeby) där Marie ställde till med en runda ute på Ekerö som resulterade i 65 km cykling. Mestadels i täten av klungan med Lasse, Håkan och Bela. Gruppen var pigg och vi höll bra genomsnitt.

Hem, byta om och vidare direkt till Mackan. I väntan på Janne har vi hunnit sticka till BMW för att kolla lite reservdelar till min bil och sedan tvätta Mackans fina pizzaracern ;). Då kom Janne och vi slog till med en runda på 18,6 km. Det gick tungt, men jag tog mig runt. Tankarna direkt – aldrig mer, men redan nu så är jag sugen på en runda till imorgon, men det ska bli total vila efter dagens galenskaper.

Dagen avslutade med en pizza och lite kebab samt en film hos Janne.

Nu är det dags för lite relax och sen sova, för att möta morgondagens utmaningar. Älskar’t!

Och ja, Marie bangade på en tripp till Uppsala. Aj aj. ;)

Tur är snyggt. Eller coolt?

    Blogg | 18 April 2013

Jag har aldrig varit någon fantast av att följa några idrotter eller idrottsprofiler. Under mitt liv har jag istället provat på många idrotter där jag gav bland annat 9 år av mitt liv till fäktning (värja) samt mycket mindre perioder åt wakeabording, löpning, gym, tennis, simning, badminton och nu cykling.

Jag tänker. Är det här coolt eller snyggt eller är det tur det man ser i videon här intill? Eller är det som signaturen säger: Moral Arrividerci och total galenskap?

Många idrotter som utövas på en högre nivå har en intressant detalj. Alla prestationer som händer av en slump och med lite tur kallas för “snygga”. “Snyggt mål” är väl den mest missbrukade of them all. Bara att se här nedan. Hade kommentatorerna varit säkra på att Zlatan skulle sätta målet skulle de börja kommentera med “Nu får Zlatan bollen och han sätter den… Ja, han gjorde det igen… bla bla bla” redan när de sett att han skulle få bollen. Tyvärr så är de lika förvånade och kallar det för “the most insane goal”. Så sker i de flesta fall när någon gör mål. Skicklighet eller tur? En blandning och en person kan inte ha så mycket tur på en och samma gång säger ni? Försöker man tillräckligt många gånger, kommer man lyckas någon gång – det är grundläggande principen av alla statistiska teorier. ;)

Thoughts?

Via Youtube

    Blogg | 18 April 2013

Daft Punks omtalade skivsläpp och deras senaste låt “Get Lucky” skördar kommentarer. Tycker att deras låt blev väldigt lyckad. Om är för repetitiv, men å andra sidan är det ju Daft Punk.

När vi ändå lyssnar på grymma låtar kan redaktionen rekommendera även denna låt. Videon för övrigt är ganska kool den också.

Mini me

    Blogg | 16 April 2013

Intressant. Som ägare av en Mini Cooper har jag fått hem en upplaga av magasinet The Mini International. Fint utformad tidning med senaste nytt från Mini. (Kul att de håller koll på sina kunder även om man har köpt en bil i Tyskland och kört hit den. Bra jobbat och MVG i hemläxa till Mini.)

Mest intressanta delen är om deras nya Paceman som släpptes i mitten av Mars. Ser ut som en helgrym bil. Om man bara fick provköra den… Mini, can you hear me? ;)

Annars måste jag nu utveckla ämnet om bilimport. Nu såhär ca 8-9 månader efter att ha hämtat hem bilen är jag helnöjd med bilen, och det är nu jag kan säga att importen var väldigt lyckad. Kan rekommenderas varmt som stadsbil, om än fjädringen är lite väl hård i sportutförandet.

20130416-205511.jpg

100 1000 10. Mitt eget lopp.

    Blogg | 15 April 2013

En dag under andra hälften av sommaren tänker jag köra ett eget lopp.Loppet kommer heta “Hundra. Tusen. Tio.”.
Jag har inte riktigt kommit på rutten, men däremot aktiviteten och hur det hela ska genomföras.

En helgdag. Sol enligt prognosen. Upp tidigt med solen och köra igång direkt.

Hundra.
Hundra kilometer cykling. Troligtvis mot Uppsala eller några varv på Ekerö.

Tusen.
Tusen meter simning i Brunnsviken.

Tio.
Tio kilometer löpning. Troligtvis i Haga Parken.

Den som kan ta emot cykeln när jag hoppar i vattnet och tar hand om våtdräkten när jag börjar springa bjuder jag på en god middag på kvällen!

Vem är med på det?

P.S. Anledningen till något omvänd ordning är följande; tidig start på cykeln möjliggör cykling på de ännu bilfria vägarna, senare på dagen är det också varmare och man kan njuta av något varmare vatten för att sedan avsluta loppet med en löptur.

Plane Spotting @ Arlanda.

    Blogg | 14 April 2013

Arlandas eminenta twittertjänst meddelade:

Arlanda Airport ‏@Arlanda

@aapersson Det är den sydliga vinden som gäller. Sen varierar det mellan 19R och 19L. Bestämmer flygledaren 19L så ser du. Om 19R inte./TL

Det i kombination med dagens sydliga vind fick resultera i en hel del aircraft spotting. Dagens höjpunkt var ett 4-motorigt Hercules plan som till skillnad från andra flygplan rykte en hel del. Två timmar gav några snabba bilder nedan. Mackan, som hängde på, fick sig en ny Facebook bild tror jag. :)

Det ger ett visst kick att stå endast ett tiotal meter rakt under ett flygplan som går in för landning. Blir mer sånt i sommar – nästa gång på natten. Och helst i dimma för då lyser landningsbanorna extra starkt.

Dagens.

    Blogg | 9 April 2013

Dagen började redan kl 5:30. Pigg som en liten kanin. Städat hemma, tagit ut sopor, frukost, nyheter och sprungit iväg till jobbet. Framme tidigare än vanligt. Gjort klart en bra del av flödet på jobbet och sedan sprungit vidare till dagens pass med TS. Direkt efter var det hem igen och där väntade en köpare av min Nishiki. Nu är sagan slut – cykeln såld och dagen avslutas med en fin middag och lite slöande vid TVn. Over’n’out, kids!

Bjuder på dagens bild från träningen. Fin klunga det, redan på andra träningen ;) Nu är det kadens som jag måste jobba på.

photo

 

Göteborgsgirot – Vätternrundans goa lillebror.

    Blogg | 8 April 2013

Göteborgsgirot – är den go eller? Jomenvisst, det ser ut att bli knött på loppet inom snar framtid.

Göteborgsgirot bjöd på en liten och spännande föreläsning om loppet och naturligtvis träning inför det.

1

Vad säger man om själva loppet?

Loppet går igenom Göteborgs alla stadsdelar och stadsloppet sträcker sig genom 70km därav 5km är grusväg. Säkerheten under loppet trots sin ringa ålder och antalet deltagare är mycket bra och ribban sätts högt. Om ett par år ska loppet vara ett av världens största cykellopp.

Inte omöjligt om man tänker sig att exempelvis Vätternrundan är ett alldeles för långt lopp för att så många fler ska kunna känna sig säkra med att anta den utmaningen varje år och ha det som ett mål att träna mot.

Loppet i sig är väldigt brett och det finns delmoment som enklare 25 MTB lopp och aningen svårare och mer teknisk bana på 37km, den också för MTB. Landsvägskörningen bjuder som sagt på ca 70km lång bana som är egentligen tänkt att vara ett slags halvmara på cykeln.

Rimligt och intressant enligt mig. Jag kommer att delta i loppet om inte i år (beroende på mina andra redan bokade lopp) så kommer jag att dra ner till Göteborg och bekanta mig med områdena och loppet.

2

Presentationen hölls av tre personer. Mattias Reck (första bilden) – förbundskapten för det svenska cykellandslaget, Fredrik Lundgren (andra bilden) – projektledare för #gbggiro, sam inte minst Jonas Colting (bild nedan) – VM-två i triathlon.

Här tipsar Jonas om en utmaning att anta efter Göteborgsgirot: Ö till Ö loppet. ;)

4

Mattias Reck berättade lite om hur ett cykellag fungerar.

3

Kort sagt – mycket intressant föreläsning och ett lovande projekt som jag kommer att delta i som cyklist. Rekommenderas varmt.

Nedan är bilder från minglet där bloggarna tog lite bilder, snackade cykling och annat trevligt under kvällen på Scandic Grand Central tillsammans med Göteborgsgirots ledning.

5

7

8

6

9