Month: March 2019
Ett nytt land för i år – Indonesien, Bali.
Blogg, Resa | 17 March 2019Berggrens Juveler AB – juvelerare i Stockholm
Annons | 17 March 2019Berggrens Juveler AB omdöme = 5/5
Som vanligt, när man är riktigt nöjd med ett företag som levererar bra tjänster och varor i tid och dessutom till bra pris och med perfekt kundbemötande är det värt en notis. Vem vet, men jag hoppas att inlägget här hjälper någon att välja en riktigt bra juvelerare i Stockholm som dessutom har viss historik bakom varumärket och som levererar över förväntan.
Förra året, när jag letade efter ringar inför vår förlovning kunde jag i princip ingenting om varken ringar eller vilka juvelerare som var pålitliga och levererade bra ringar med fin kvalitet på diamanter. Lite googlande – men jag kom knappt någonstans. Branschen som sådan verkar vara internetskygg och har dåligt utbud online som motsvarade utbudet i butikerna. Så jag var tvungen att bege mig ut och skanna av marknaden i Stockholm innan jag beslutade mig för att beställa något.
Butiker som Vanbruun och Efva Attling var opersonliga och man kunde varken se varan man köpte hos Vanbruun eller heller få bra kvalitet på stenarna hos Efva Attling. Bägge dessa leverantörer marknadsför sig online och tar överpriser samtidigt som de verkar dölja långt in i de kursiverade texterna att stenarna är av något sämre kvalitet än vad man kan hitta annars hos de kanske mindre välkända/mindre marknadsförda butiker och leverantörer.
Första butiken var just Berggrens Juveler på Regeringsgatan 54 i Stockholm. Anledningen till att det blev förstahands valet var att de hade Rivoir märket i sitt utbud, som jag tyckte mycket väl om pga deras design, men väl inne i butiken skiftade jag mitt fokus på något som var ännu finare. Det visade sig vara deras egna smycken. Väl i butik fick jag utbildning om vad man skulle titta på och vilka alternativ som fanns givet de preferenser som jag hade.
Efter att ha sett ett större antal ringar som jag tyckte väl om var det dags att se sig omkring bland andra butiker och läsa online igen för at bekräfta den kunskap jag nu fick. Butikerna som jag besökte efteråt var inte lika tilltalande i både utbudet och kundbemötandet och all info jag fick kring stenarna och ringarna tidigare stämde med flertalet andra källor.
Eftersom jag var ute i skannade av marknaden under sommaren, var det högtid för semestrar – intressant nog är att alla, iaf 90% av butikerna stängde helt under flera veckor på sommaren, men som tur var fick jag tag på det jag ville ha hos Berggrens strax innan de själva skulle iväg på semester och jag la undan ringarna innan de skulle iväg på Spanien-resan…
Nåväl, to make the story short, vi är riktigt nöjda med ringarna än idag och allt från första dagen och introduktionen till den branschen till att vi anpassade våra ringar har gått riktigt smidigt och bra. Såhär ett år senare vill jag bara dela med mig av omdömet som förhoppningsvis hjälper er att gå förbi den butiken och välja smycken som ska följa med under hela livet.
Inlägget är varken sponsrat eller beställt av Berggrens Juveler utan det är ett vanligt omdöme som jag har valt att skriva själv. Bilderna ovan är tagna av mig.
Budapest for Christmas holidays
Resa | 10 March 2019This was planned already in September 2018 – we were going to Budapest for the Christmas holidays between 22-26 December 2018, so we booked the tickets. SAS to go there and Norwegian to go back, quite cheap actually. This meant that we could allow us a luxury of a 5-star hotel. I think this one was the first 5-star hotel stay for me at least.
Off we went – the weather according to forecasts should be quite bad and rainy in Budapest, however it switched to -9C in Stockholm with a nice touch of white snow just ahead of Christmas. Well, nothing we could do. Flygbussarna to Arlanda and there we were on a slightly delayed SAS flight to Budapest.
Här inser jag at jag redan skriver detta på engelska så jag fortsätter väl :)
We landed late at night and went to out hotel in a shared taxi – second stop was ours. Well inside the hotel we got our room on the third floor.
Wow, what a room it was – a full 35 square meter, 3 room apartment with high ceilings and a walk-in closet, two toilets a shower and a bath tub and two TV-sets and a balcony with a view on the main street of Budapest. The hotel was Corinthia Hotel Budapest, so we highly recommend the experience once you get the chance.
The first day welcomed us with a very sunny weather despite the forecasts. So we went for a long walk around the city and visited both parts in both Buda and Pest where we had the chance to see all the touristy attractions. It was a wonderful walk. The evening was spent in a cozy restaurant, however the food was just ok, and nothing outstanding.
The second day we went to the dark side of the city where we saw the less glamorous side of Budapest life. Sorry for the photo, but this was basically a view of every corner there… A less interesting and kind of industrialized part of town made a huge contrast impact on me.
Third and last day we decided to spend by getting on the city sightseeing tour bus and after having bought the tickets we went to the bus stop. As everything was closed that day due to holidays we were not the only tourists wanting to spend a quite cold day in a warm bus just wandering around the city. There were approx 30 other people on the bus stop all waiting for their turn to jump inside and warm their hands and ears. However the City Sightseeing tour buses were full and the next bus approaching us had an angry driver inside saying that the buses are full and that the next bus will arrive in 15-30 minutes and if we wanted we could refund our tickets in the city centre at the main office. So, we went the the office for a refund instead covering a good 1 hour walk in the cold weather instead learning a bit more about the city. Quite a good idea prior to a café visit.
As we came to the Budapest New York Café we saw a huge line – well, waited for 30-40 minutes with people coughing and sneezing in our ears, and then saw that the menu of the café is very dull, expensive and not interesting at all. After having decided to take a coffee and some pastries (which were total crap!) we took some photos of this interior and went back to our hotel.
Back at the hotel we enjoyed a good treat with room service and prepared for the flight back which went smooth.
Well, a great trip with great hotel experience, good city walks, an OK spa and some bad experience of the New York Café.