Snöröjning – The aftermath.

    Blogg | 29 November 2016

Det har skrivits ledare och spaltmeter om snöröjning i Stockholm och vintern har inte ens kommit, iaf inte enligt kalendern. Nu när hösten håller på att gå över till vintern med första advent redan avklarad så inser man vilka andra nackdelar dålig snöröjning innebär.

Titta här:

Det här är en vit bil. En vit bil som har åkt på Stockholms vägar i endast en vecka! Hur grisigt är inte det på vägarna nu när all snö har smält bort och har dragit med sig all gyttja ner på vägarna som nu hamnar på bilarna, skorna, cyklarna…

Stockholm har blivit grisigt. Facebook feed:en visar stockholmare som får bluff fakturor, bekanta blir rånade mitt på Lilla Essingen, själv undrar om det inte vore bättre att flytta ut till skogen. Skärpning!

Produktfotograf – “How to” i hur man tar produktbilder. Behind the scenes.

    Blogg | 28 November 2016

Under mitt tidigare liv har jag fått hålla i kameran ganska ofta. Inte nog med att jag fotade på nattklubbar, men också jobbat en hel del som produktfotograf. Vet inte vilket som var roligast, men att fota berusade personer klockan 01:30 mitt på Stureplan är ungefär lika kul som att fota ett golvstativ eller ett väggfäste i ett mörkt källarförråd. Men det är allt runt omkring som är roligt.

Mina produktbilder har tryckts på kartonger, i broschyrer och tidningar samt kan enklast ses i butiker som ex-vis Clas Ohlson eller Dustin, men också i 100-tusentals upplagor i olika webbutiker runtom i Europa.

Hur brukar man producera dessa produktbilder då? Enkelt! Här ser ni en före och efter bild.

Ett enkelt sänglakan, två-tre studioblixtar och en kamera. Ett bildredigeringsprogram och lite tålamod så är bilderna klara för tryck. Naturligtvis efter lite friläggning, färgjustering, rotation, justering av perspektivet och lite copy-paste arbete. Just det, lite jobb med “healing tool” tillhör spelet också.

Ibland går det dock inte som planerat och man får improvisera (rätt ofta) med hur produkten ska placeras så att vinklarna ser bra ut och att ljuset studsar korrekt. Till det har man en begränsning pga utrymmet man fotar i samt hur stort objektet är. Oftast är alla dessa delar obekväma till sin maxgräns.

Nedan kommer ett axplock på några bilder som jag har tagit tidigare. Några bättre än andra, men produktfoto är absolut något jag skulle kunna tänka mig att köra som större hobbyprojekt… Hör av er om ni behöver produktbilder till er nya Tictail butik eller annan webb shop så kikar vi på detta. ;)

11 av 12 månader.

    Blogg | 27 November 2016

Då var det återigen dags att skapa en önskelista lista med nyårslöften. Det här årets löften är uppfyllda en månad före deadline! Känns bra. Mycket bra. #highkick180

Var är min Mini Cooper?

    Annons, Sponsrat | 16 November 2016

Ni minns säkert tiden då jag köpte min första bil – en Mini Cooper (ja, bilden i detta inlägg är på just min bil)– det var också min första bilimport och erfarenhet av att byta reservdelar på en bil. Året var 2012, så ett bra tag sedan. Nu när jag har sålt den 2014 har jag blivit nyfiken på vad som har hänt med den. Efter lite efterforskning så verkar bilen fortfarande rulla på vägarna utanför Örebro, den har dock bytt ett större antal ägare så den mår nog inte så bra. Inte bra alls om jag minns den läckande oljan, trasigt uttrampningslager och växellådans kugghjul som så många mekaniker har försökt fixa.

För er som inte minns historien har jag sålt bilen efter att fem verkstäder som har lovat mig att få min bil fin och i perfekt skick igen så länge jag betalar bra. Jag betalade – för alla möjliga reservdelar, men allt förgäves och till stora förluster för dessa företag, då jag fick mina pengar tillbaka. Ingen lyckades fixa bilen och jag hamnade nog på ett visst verkstadsmärkes “roliga lista” med bilen känd för sina problem på ledningsnivån i företagsgruppen.

Eftersom bilen rullar så har nog någon fixat bilen – åtminstone så den är körbar och inte läcker olja, som den gjorde på min tid. Jag började undra, vad skulle hända om jag hade köpt kvalitativa reservdelar för Mini Coopern hos en bildelarexpert och skulle kanske renovera bilen själv – precis som man gör med sina objekt i ett sunkigt garage? Skulle den fortfarande vara i min ägo? Svaret är enkelt – det skulle den. Den var ändå den finaste Mini Coopern i Stockholm (även om nya Mini Cooper ser bra ut) och säkert en av få i Sverige med helläder, silver tak och kaross i samma färg med väldigt få reservdelar, då den inte hade någon rost alls. Jag saknar den känslan av go-cart mitt i stan…

Kan tycka att jag saknar den ibland, men Audin är bättre, så vi får se när jag behöver fler reservdelar till min bil – kan nog lätt säga att den erfarenhet har gjort mig till en bildelarexpert som också vet vilka verkstäder man ska köra förbi utan att stanna. To be continued…

bildelarexpert

 

Wheels and pedals

    Blogg | 6 November 2016

Nu är cykelsäsongen över. Eller är den det? Med Mont Blanc och Vätternrundan i sikte (utöver Stockholm Marathon samma månad) gäller det att träna hårt. Takräcket på bilen är på, cyklarna är nyservade och det finns en plan att fortsätta träna hårt under vintern. Förresten, ni har väl inte missat min satsning på Interval Running Nordic där jag kommer att blogga om min löpträning? Under tiden kommer en liten samling med bilder från tider på cykeln.