Blogg | 28 November 2016

Produktfotograf – “How to” i hur man tar produktbilder. Behind the scenes.

Under mitt tidigare liv har jag fått hålla i kameran ganska ofta. Inte nog med att jag fotade på nattklubbar, men också jobbat en hel del som produktfotograf. Vet inte vilket som var roligast, men att fota berusade personer klockan 01:30 mitt på Stureplan är ungefär lika kul som att fota ett golvstativ eller ett väggfäste i ett mörkt källarförråd. Men det är allt runt omkring som är roligt.

Mina produktbilder har tryckts på kartonger, i broschyrer och tidningar samt kan enklast ses i butiker som ex-vis Clas Ohlson eller Dustin, men också i 100-tusentals upplagor i olika webbutiker runtom i Europa.

Hur brukar man producera dessa produktbilder då? Enkelt! Här ser ni en före och efter bild.

Ett enkelt sänglakan, två-tre studioblixtar och en kamera. Ett bildredigeringsprogram och lite tålamod så är bilderna klara för tryck. Naturligtvis efter lite friläggning, färgjustering, rotation, justering av perspektivet och lite copy-paste arbete. Just det, lite jobb med “healing tool” tillhör spelet också.

Ibland går det dock inte som planerat och man får improvisera (rätt ofta) med hur produkten ska placeras så att vinklarna ser bra ut och att ljuset studsar korrekt. Till det har man en begränsning pga utrymmet man fotar i samt hur stort objektet är. Oftast är alla dessa delar obekväma till sin maxgräns.

Nedan kommer ett axplock på några bilder som jag har tagit tidigare. Några bättre än andra, men produktfoto är absolut något jag skulle kunna tänka mig att köra som större hobbyprojekt… Hör av er om ni behöver produktbilder till er nya Tictail butik eller annan webb shop så kikar vi på detta. ;)