Snack | 25 December 2021

En klippning och en skrivarinstallation

Hur ofta kommer ni till er frisör som säger att hela kassasystemet ligger nere pga datorhaveri? Det har jag och min frisör fått uppleva.

Skulle klippa mig i veckan och kommer till min frisör som jag klippte mig hos i säkert 20 år nu. Han är väldigt stressad, men ber mig inte heller vänta utan tar emot mig efter att ha krånglat och svurit lite vid datorn. Det visade sig att hans dator har råkat ut för ransomware och en IT-konsult som han anlitade har formaterat om datorn helt. Det gjorde att hans bokföring fanns endast i pappersformat och inte ens kortterminalen och kvittoskrivaren var igång. Ja, till och med alla artiklar i kassasystemet var rensade. Otroligt jobbigt, men ändå starkt av honom att fortsätta jobba samtidigt som han skötte samtal med IT-konsulten som verkade packa ihop för dagen och var inte ens på plats längre för att slutföra jobbet…

En klippning senare bad min frisör mig att kolla om jag kunde göra något? Och ja, det gjorde att jag stannade där lite extra länge för att:

  • skapa en startsida för att alltid komma åt bokadirekt i hans browser
  • skapa några artiklar i kassasystemet så han kunde börja ta betalt för jobben
  • installera en kvittoskrivare så han kunde slå in dagens försäljning och rapportera detta vidare

Hoppas han löste det till slut, men jag lämnade med en god känsla och en fin klippning – allt löser sig bara man ger det lite tid.