Resa | 15 September 2020

Road Trip Report 1: Stockholm – Falsterbo – Rostock

Vi har lyckats ta oss utomlands för en liten semester, trots Corona! Det har varit en annorlunda upplevelse och vi nu är tillbaka, men jag ska försöka beskriva resan i ett antal inlägg.

Vi planerade resan som ett besök av Katyas vänner som bor i Tyskland. Eftersom de bor i nordvästra delen av Tyskland finns det en del ställen som är värda ett besök, så vi öppnade Google Maps och började leta efter ställen som vi ville besöka när vi ändå var där, men först skulle vi ju ta oss ner till Tyskland, så vad finns på vägen dit?

Vi skulle ta vägen förbi Trelleborg – vidare transport med färjan öven till tyska sidan. Så det första stoppet, som också låg bra tidsmässigt var Falsterbo och de byar (?) i närheten. Jag ville äta en god frulle där samtidigt som vi kunde njuta av en fin soluppgång.

Första var ju vi tvungna att ta oss ner dit. Vi packade väskorna och bilen med allt nödvändigt så vi skulle kunna vara helt autonoma i typ två dygn, dvs mat, vatten och alla säkerhetsprylar till bilen – vem vet vad som händer på vägarna under Corona och nu i dessa galna och konstiga tider. Avfärden skulle ske kl 22:00 för att under hela natten köra söderut.

Bilen packad. Jag utvilad. Katya hemkommen efter jobbet och efter att vi smällde i oss lite sushi var vi redo för semestern. Med kudden i högsta hugg satt Katya bredvid och höll sällskap. Jag hade laddat ner bra podcasts och njöt av tomma vägarna i princip hela vägen ner.

Vi stannade en gång på vägen för att tvätta bort alla mygg som drogs till helljuset i den klara natten och passade på att tanka och hann med snabba toabesök. Vidare efter bara 15 minuters stopp och vips så var vi i Falsterbo där jag väckte Katya igen. Hela resan gick förvånansvärt bra – såg endast en grävling som stod vid väggrenen och tittade ut ur gräset, men var aldrig någon panik.

Väl i Falsterbo tog vi några varv i stan, förbi marinan och såg några morgonpigga pensionärer som badade och njöt av morgonen i sina badrockar.

Sedan tog jag en macka vid Ljunghusen på Annas bageri och vi åkte vidare till Trelleborg efter lite vila och efter att ha tittat på korna som betade vid stranden.

Bilen lastades bland de första och vi hamnade på nedre däck – suck – det betyder att man åker ut sist av alla. Vi drog iväg till hytten och somnade rätt snabbt även om hytterna på TT-lines färjor är bland de sunkigaste jag har upplevt. Usch! Skärpning! Efter första sträckan kändes den dagen som natten faktiskt, eftersom hytten var utan fönster och vi var ändå lite trötta, så har vi råkat vända på dygnet.

Upp igen. Snabb dusch och vi gick ner för att se vad som serverades i bistron. Nu såhär hade jag önskat att vi aldrig gjorde det. Jag har aldrig tidigare smakat något så fruktansvärt. Det var verkligen som att suga på en kartongbit utan salt. Det jobbiga med det var också att vi var tvungna att stå i en kö för detta och ha munskydd på oss. Welcome to the crazy corona world – maskerna skulle bli våra nya vänner i en vecka…

Vi väntade på att få köra ut rätt länge, men väl ute så var det dags för första milen på autobahn. Som jag njöt… och bilen kändes riktigt bra, tyst, bekväm stabil och rätt pigg. Katya klagade inte heller – hon satt med ett leende och bad mig gasa på lite snabbare… Den dagen satte vi hastighetsrekordet för hur snabbt vi båda två färdades i en bil tillsammans… :)