Blogg | 3 December 2016

Flygkrasch i Bromma…?

Expressen skriver om att planet från Trollhättan som skulle landa på Bromma flygplats har fått dirigeras om till Arlanda. Med hänvisning Anders Engzell, kommunikatör på BRA flyg, citerar man:

– Det är inga konstigheter mer än att i ett sådant läge flyger man till Arlanda för att de har bättre beredskap. Säkerheten går alltid först.

Med 238 464 starter och landningar under 2015 enligt Swedavia samt 25 larm kopplade till dessa starter och landningar betyder det att Bromma ligger som nummer tre i storleksordningen baserat på antalet larm förutsatt allt annat lika och flygplatsernas skick inte utgör en faktor som påverkar antalet larm. Det betyder att Bromma står för cirka 2,97 larm per år efter Arlanda och Göteborg.

Det är inte sällan, som boende i Bromma, dvs riktigt nära flygplatsen, hör man flygplansmotorer som överanstränger sig i dåligt väder samt var och varannan gång tänker om hur man skulle reagera om ett plan råkade landa snett. Kanske på den egna balkongen…


Frågan är väl egentligen – varför är det olika resurser som finns på flygplatserna om en flygkrasch är en flygkrasch och man kommer oavsett behöva evakuera lika stort antal personer, med liknande skador, eller släcka ett fullstort flygplan, som dessutom råkat landa snett mitt i city? Möjligtvis finns det fler parkeringsplatser på Arlanda om flyget skulle så kvar ett bra tag, men det räknas väl inte som akut beredskap?