Blogg | 11 July 2012

Att fotografera vimmel: Behind the scenes of vimmelfoto. Del 2.

I del 1: Att fotografera vimmel: En vimmelfotografs memoarer. Inställningar för vimmelbilder. berättade jag om hur det är att vara en vimmelfotograf med exempel ur en “vanlig” kväll, om sådana nu finns. Där fanns även en del inställningar för bilderna som har levererats till uppdragstagaren. En del frågor har kommit in per mail, facebook och forum. Försöker samla ihop alla dessa och besvara det mesta. Relax and enjoy.

Här ser man mig @ work.

Inställningar för vimmelbilder: Nikon D800, 24-70mm -f4.5, 1,6sec, iso250, ev-0.3, 24mm, wb-blixt

 

— Har du några generella inställningar som är bra att utgå ifrån som “allround”, eller rattar du vilt inför varje bild?

— Finns inga “allround” inställningar. Man håller sig hela tiden nära det rätta, och i varje klubb finns sina inställningar beroende på vilken belysning finns/körs för kvällen. Testkör några rutor när du kommer in i lokalen och du kommer snabbt känna skillnaden. Sen gör man små justeringarna beroende på a) vart kameran pekar (motljus eller ej) samt b) om man vill få till andra effekter eller ser på första bilen att den blev för suddig (rök, bakgrundsbelysning i rörelse etc).

Det som kommer närmast det mest funktionella med en Nikon D800, Nikkor 24-70mm 2.8 samt SB-910 är:

ISO 320, 1.3″, f4.o, wb-blixt, blixt på andra ridån vänd ca 40grader upp bakåt. Allt beror naturligtvis på om det finns starka vita lampor som kastar lite tråkigare ljus, om objektivet är ljuskänsligt etc.

 

— Är det ett måste att köra blixten i andra ridån? Det ser ut som att du kört den i första ridån på vissa bilder med tanke på att du har rörelsemöster och dylikt framför motivet. Det får man väl endast med första ridån, eller?

Jag ställer blixten en gång – samma hela tiden. Andra ridån, snett upp bakåt och TTL. Rörelsemönster hamnar på objekten pga att kameran vrids och skakas när bilden tas. Till det tillkommer även ljuset som hela tiden blinkar, åker fram och tillbaka över ansikten och är allmänt oförutsägbart då det mesta är laser/neon/färgstarka lampor.

Inställningar för vimmelbilder: Nikon D800, 24-70mm -f5.0, 3sec, iso250, ev-0.3, 34mm, wb-blixt

 

— Vad är vedertaget timarvode i den här branschen, vet du det? Jag tänker så att man lägger sig på en rimlig nivå, varken för lågt eller högt, när man väl ska försöka hitta uppdrag.

Jag vet det. Det rimliga är att alla parter ska vara nöjda. Både du som fotograf som får betalt för nerlagt arbete och även beställaren – att de får kvalitativa bilder levererade.

Inställningar för vimmelbilder: Nikon D800, 24-70mm -f4.5, 0,62sec, iso250, ev-0.3, 24mm, wb-blixt

 

— Vem är din arbetsgivare i dessa fall? Någon av vimmelsidorna eller specifika klubbar?

Bägge kan vara uppdragsgivare. Klubbarna har dock mer sällan vimmeluppdateringar på sina webbar och brukar dra nytta av “portaler” som har bra trafik där många andra vimmelbilder publiceras. Vimmelsidor har oftast ett helt gäng med fotografer som jobbar enligt schema som bestäms samma vecka som jobben utförs, vilket betyder att man måste vara flexibel och vara beredd på att “rycka ut” vid behov.

Inställningar för vimmelbilder: Nikon D800, 24-70mm -f4.5, 1/2sec, iso250, ev-0.3, 24mm, wb-blixt

 

— Är det bra extraknäck?

Nej. Det är ett heltidsjobb att jobba lite under helger vid sidan av ditt vanliga jobb. Pluggar du – då kanske du är mer flexibel, men det finns bättre betalda jobb som går att kombinera med studierna. Exempelvis nattjobb på bensinmackar. Ska man fotografera vimmel måste man a) älska folk, b) älska att vara ute c) ha möjlighet att sova halva/hela dagen efter uppdraget d) göra det för att det är kul och inte för pengarna e) kunna ha kul utan att dricka.

Inställningar för vimmelbilder: Nikon D800, 24-70mm -f5.0, 1,6sec, iso250, ev-0.3, 24mm, wb-blixt

 

— Vad händer om man misslyckas ta en bild?

Många (mest erfarna vimmlare) vill först se bilden i kameran innan de uppger namn för publicering. Är bilden bra ger de ut sitt namn, annars ber de ta om, alt säger att bilden inte duger och vänder ryggen. Man får ta det som det kommer. Lyckas man inte ta en bild för att DJn leker med belysningen för mycket just i det ögonblicket – säg att du kommer tillbaka till de du fotar. Annars var inte rädd att ta om bilder tills du lyckas (du har 3-4 gånger på dig tills folk blir uttråkade), de flesta är samarbetsvilliga.

Känner du att du ser en person som bara måste vara med på bild – skjut några bilder mot personen på lite avstånd för att se att inställningarna fungerar – kom sedan fram, be om att få fota och tryck av. Bilden blir då säkert bra.

Inställningar för vimmelbilder: Nikon D800, 24-70mm -f4.5, 1,6sec, iso250, ev-0.3, 24mm, wb-blixt

 

— Vilket objektiv ska man ha?

Så ljuskänsligt som möjligt. Normalzoom 24-70 fungerar hur bra som helst. Man kommer varken för nära personer man fotar eller står för långt ifrån. Fungerar bra att vota omgivningen samt kunna stå nära i trängseln och fota ostört med folk som hamnar emellan.

Inställningar för vimmelbilder: Nikon D800, 24-70mm -f4.5, 1,6sec, iso250, ev-0.3, 24mm, wb-blixt

 

Håll tillgodo, kids! Länka gärna.